Landbouw

De agrarische sector is de laatste jaren een veelbesproken onderwerp. Ruimte is schaars en de afstand tussen boer en dorpelingen wordt steeds kleiner. Tel daar de verscherpte maatregelen op dier en welzijn bij op en er volgt een langdurige discussie. Boeren willen groeien, de lucht is vrij dus wil men de hoogte in, echter vinden de dierenactivisten de zogeheten megastallen dieronvriendelijk. Wat nu!?

Dit is een van de onderwerpen waar Stichting-Recreatie zich mee bezig houdt. Ondanks dat de landbouw een belangrijk onderdeel van onze economie is blijkt slechts 3% van onze werkgeschikten werkzaam te zijn in deze sector.

Een actueel thema is tegenwoordig de biologische landbouw, we worden steeds bewuster van het welzijn van dieren en schoon groente en fruit. Volgens vele een goede ontwikkeling maar is een stuk intensiever in arbeid en daardoor ook duurder. Naast Pluimvee, Koeien en varkens zien we ook een nieuwe trend. De viskweker, hier wordt vis gekweekt voor de consumptie maar ook voor de sportvisser.

Ook winnen de kassen steeds meer aan ruimte. Grote bedrijven die het kweken van Komkommers, Tomaten, Paprika's en dergelijken tot hun specialiteit hebben verheven.
Stichting-Recreatie begeleid, volgt en zet nieuwe ontwikkelingen op in deze sector.